Brändijohtaja

Brändijohtajan ajatuksia markkinoinnista, liiketoiminnan kehityksestä, strategioista sekä työskentelystä teknokraattisessa työympäristössä. Ja ehkäpä joitakin ihan jokapäiväisiä ihmisen ajatuksiakin.

lauantaina, helmikuuta 3

Perinteinen mediamainonta ei enää toimi


Perinteinen mediamainonta on monen media-alan asiantuntijan mielestä tullut tiensä päähän. Viime vuosina mainostajat ovat käyneet kovaa kilpailua siitä, kuka huutaa kovimmin ja erottuu sitä kautta markkinointiviestinnän tulvasta. Mainoshäly on samaan aikaan tehnyt kuluttajat entistä immuunimmaksi mainostajien viesteille ja jopa 68% kuluttajista ilmoittaa aktiivisesti välttelevänsä tv-mainoksia. On arvioitu, että lähes 90% kaikesta mainonnasta menee hukaan. Kuinka monta mainosta itse muistat eilen nähneesi? Et varmaan montakaan, vaikka jokainen meistä vastaanottaa lähes 2000 markkinointiviestiä joka päivä. Satoja miljoonia mainoseuroja palaa hukkaan Suomessakin joka vuosi.


Yritykset ovat tulleet tilanteeseen, jossa ne eivät kykene enää kasvattamaan merkittävästi mainosbudjettejaan, mutta samalla rahalla pitäisi saada kuitenkin aikaiseksi entistä enemmän myyntiä. Se ei onnistu huutamalla kovempaa, vaan saamalla asiakkaat itse tulemaan yrityksen, sen brändien ja tuotteiden luo.


Taitava ja menestyvä mainostaja luo kohderyhmäänsä aidon ystävyyssuhteen. Kuka haluaisi ystävystyä sellaisen kanssa, joka puhuu itsestään lakkaamatta ja keskeyttää koko ajan muut jauhaakseen jälleen itsestään? Ihmiset haluavat ystävystyä sellaisen kanssa, joka on mielenkiintoinen ja jännittävä persoona, joka keskustelee, kuuntelee, ymmärtää ja tuo hyvää mieltä.


Maailmalla viime vuosina alkanut yleistyä uudenlainen markkinoinnin muoto, jossa yhdistetään yrityksen sanoma ja asiakkaita aidosti kiinnostava viihteellinen sisältö. Viihteen ja mainonnan yhdistelmää on hyödynnetty muun muassa lanseeraamalla uutuustuotteita musiikkivideoiden avulla, tuomalla markkinoille tietyn tuotteen tai brändin ympärille rakennettuja pelejä tai sijoittamalla tuote jonkin sopivan elokuvan keskeiseen roolin


Internet tuo lähes rajattomia mahdollisuuksia viihteelliselle markkinoinnille. Yritykset ovatkin lisäämässä tuoreimman mainosbarometrin mukaan panostustaan nettiin jopa useita kymmeniä prosentteja. Internetissä ei kuitenkaan menestytä rahalla ja volyymillä, vaan älyllä. Taitava markkinoija saa haluamansa kohderyhmän resonoimaan kanssaan, saa heidät tulemaan luokseen sekä markkinoimaan tuotetta eteenpäin omalle ystäväpiirilleen.