Brändijohtaja

Brändijohtajan ajatuksia markkinoinnista, liiketoiminnan kehityksestä, strategioista sekä työskentelystä teknokraattisessa työympäristössä. Ja ehkäpä joitakin ihan jokapäiväisiä ihmisen ajatuksiakin.

maanantaina, syyskuuta 4

Ravistele itsesi katsomaan asioita ulkopuolelta!!


Takana on neljä kuukautta uuden työnantajani brändijohtajana. Tässä vaiheessa sitä vielä osaa tarkastella yritystä ulkoapäin, mutta on saanut kuitenkin suhteellisen kattavan kuvan yrityksestä myös sen sisäpuolelta. Yleensähän se menee niin, että kun uusi ihminen tulee taloon, hän on reppu täynnä asiakasnäkökulmaisia ajatuksia yrityksen toiminnan kehittämiseksi. Yrityksen toimintaan perehdyttyään hän luonnollisestikin törmää erilaisiin arjen realiteetteihin, niin tuotannollisiin kuin taloudellisiinkin, jotka estävät puhdasoppisen markkinalähtöisen ajattelun. Lopulta käy valitettavan usein niin, että riittävän pitkään talossa oltuaan, hän unohtaa markkina- ja asiakasnäkökulman täydellisesti.

Meidän kaikkien olisikin hyvä aika ajoin ravistella itsemme hereille ja tarkastella yritystämme väkisin ikään kuin "ulkopuolisen" silmin. Ja erityisesti asiakkaan silmin. Meidän on kysyttävä itseltämme rehellisesti ja terveellä itsekritiikillä muun muassa seuraavia kysymyksiä:

Tuovatko ratkaisumme asiakkaalle enemmän arvoa kuin kilpailijamme ratkaisut?
Onko tuotteemme laatumielikuva kilpailijoita korkeampi?
Onko asiakkan helpompi ostaa meiltä kuin kilpailijoiltamme?
Olemmeko asiakkaidemme mielestä "hyviä tyyppejä"?
Koska oleme viimeksi yllättäneet asiakkaamme positiivisesti?
Tiedämmekö oikeasti mitä asiakkaamme haluavat?

Jotta asiakkaiden tarpeita voitaisiin paremmin ymmärtää, on aidosti kuunneltava heitä ja keskusteltava heidän kanssaan. Tunnettu markkinointi-guru Philip Kotler on todennut: Merkki markkinoinnin kypsyydestä on se, että yritys lopettaa tuotteisiinsa keskittymisen ja alkaa keskittyä asiakkaisiinsa. Sellainen yritys pärjää kilpailijoitaan paremmin, joka käsittää markkinoinnin asiakkaiden tarpeiden ylivertaisen ymmärtämisenä, eikä yksinkertaisesti tuotteiden puskemisena markkinoille.

Jokainen yksittäinen asiakaskohtaaminen tulisikin olla koko yritykselle oppimiskokemus. Eli kun kuulette asiakkailtanne kommentteja ja toivomuksia yrityksenne palveluihin tai tuotteisiin liittyen, viestittäkää niistä eteenpäin yrityksen johdolle sekä markkinoinnista vastaaville! Markkinointi - se on kaikkien yrityksen työntekijöiden asia.